Saturday 27 June 2015

10 HARI PERTAMA ADALAH RAHMAT, 10 HARI KEDUA MAGHFIRAH (PENGAMPUNAN), DAN 10 HARI KETIGA TERBEBAS DARI API NERAKA

10 Pertama :

Pada 10 hari pertama bulan Ramadan, Allah SWT memberikan rahmat dan limpahan pahala dari pelbagai ibadah yang kita lakukan sepanjang kita berpuasa. Fasa tersebut merupakan fasa yang terberat kerana berlaku peralihan kebiasaan muslim untuk makan kepada menahan lapar dan dahaga di siang hari dari subuh hingga maghrib.


Selain itu, sebenarnya bukan sahaja jasmani kita yang sedang mengadaptasi, malah emosi kita juga akan mengalami perubahan untuk mengadaptasi bulan Ramadan dengan penuh kesabaran dan keikhlasan dalam menunaikan ibadah ini. Oleh ssebab itu, fasa 10 hari awwal Ramadan Allah SWT membuka seluas-luasnya pintu kerahmatan kepada hamba-Nya yang menunaikan ibadah puasa pada 10 Hari awal di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan kesungguhan serta ketakwaan kepada Allah SWT.


Justeru, janganlah kita biarkan kesempatan ini berlalu dengan begitu sahaja tanpa diambil berat untuk melakukan aktiviti ibadah yang sebaiknya. manfaatkanlah setiap hari di bulan ramadan sebagai ladang ibadah. Lakukan kebaikan sebanyak-banyaknya dengan memperbanyakkan tilawah al-quran, berdoa, berselawat, solat sunat, beramal soleh dan membantu orang lain. Selain itu, bekerja, membina silaturrahim, beramal soleh, dan membantu orang lain juga merupakan sebuah ibadah, semoga semua ibadah yang kita kerjakan dalam bulan Ramadan ini diberkahi dan diterima oleh Allah SWT.


10 Kedua :


Setelah berjaya melalui fasa pertama yang sudah pasti cukup berat kerana tubuh dan fikiran berusaha beradaptasi dengan keadaan ketika puasa, maka 10 hari kedua Ramadhan ini mungkin akan terasa lebih ringan kerana akhirnya tubuh sudah mula terbiasa dengan aktiviti puasa yang menuntut seseorang untuk tidak makan dan minum dimulai sejak matahari terbit hingga matahari terbenam.


Untuk keutamaan 10 hari kedua Ramadhan seperti yang disebutkan di dalam hadis Dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu, dimana Ia berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda:
Pada fasa kedua atau fasa 10 hari kedua Ramadhan inilah Allah membukakan pintu magfirah atau ampunan yang seluas-luasnya.


Oleh itu,  Jangan sampai kita melewatkan hari-hari penuh ampunan yang telah dijanjikan oleh Allah SWT dengan sia-sia. Pada waktu-waktu inilah saat yang paling tepat untuk memperbanyak doa serta memohon ampunan kepada Allah SWT atas segala dosa-dosa yang telah kita lakukan di masa lalu agar diampuni dan dibebaskan dari hukuman.


Perbanyaklah melakukan solat malam, berdoa dan berzikir kerana pada 10 hari kedua Ramadhan ini merupakan kesempatan yang diberikan oleh Allah SWT untuk mengurangi dosa-dosa yang telah kita lakukan. Dengan memohon ampunan dengan tulus dan bersungguh-sungguh serta bertaubat dari hati yang dalam Insya Allah pasti mendapatkan ampunan-Nya.


10 Terakhir 


Ummul Mu`minin ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha mengisahkan tentang Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pada 10 terakhir Ramadhan seperti agak  sebagai berikut :



“Adalah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam apabila memasuki 10 terakhir Ramadhan, beliau mengencangkan tali sarungnya (yakni meningkat amal ibadah beliau), menghidupkan malam-malamnya, dan membangunkan isteri-isterinya.” 
Muttafaqun ‘alaihi

Pertama : 
Bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam serius dalam melakukan amal ibadah lebih banyak dibanding hari-hari lainnya. Keseriusan dan peningkatan ibadah di sini tidak terbatas pada satu jenis ibadah tertentu saja, namun meliputi semua jenis ibadah baik salat, tilawatul qur`an, zikir, shadaqah, dll.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membangunkan isteri-isteri beliau agar mereka juga berjaga untuk melakukan salat, dzikir, dan lainnya. Hal ini kerana semangat besar beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam agar keluarganya juga dapat meraih keuntungan besar pada waktu-waktu utama tersebut. Sesungguhnya itu merupakan ghanimah yang tidak sepantasnya bagi seorang mukmin berakal untuk melewatkannya begitu saja.


Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam beri’tikaf pada 10 Terakhir ini, demi beliau memutuskan diri dari berbagai aktivitas keduniaan, untuk beliau konstrasi ibadah dan merasakan lezatnya ibadah tersebut.Keempat : Pada malam-malam 10 Terakhir inilah sangat besar kemungkinan salah satu di antaranya adalah malam Lailatur Qadar. Suatu malam penuh barakah yang lebih baik daripada seribu bulan.


Sumber http://pujiasc.blogspot.com/2013/07/10-hari-pertama-adalah-rahmat-10-hari.html

No comments:

Post a Comment