Tuesday 30 June 2015



ASSALAMUALAIKUM :) SALAM SEJAHTERA..
Hari ini sudah masuk hari ke 14 Ramadhan untuk tahun ini Bagaimana dengan puasa antum? Adakah ia penuh dengan amal ibadat serta tarawih yang tidak sekali pun ditinggalkan, ataupun ianya masih sama seperti bulan-bulan yang sbelumnya? Atau, adakah ia lebih teruk dari sebelumya? segala jawapan kepada persoalan ini adalah terletak pada diri antum sendiri. antum lebih mengenali diri antum selain daripada Pencipta..

__________________________________

Sangat menarik untuk dikongsi tentang gambar di atas. Apakah antum berasa rentap dan sentap apabila membaca setiap bait perkataan di atas?
"HARGAI WAKTU KITA DENGAN BANYAK BERIBADAH, SEPERTI KITA MENGHARGAI AZAN MAGHRIB DI BULAN INI"
_______________________________________

Memang benar. Tidak dinafikan bahawa kita disunatkan untuk menyegerakan berbuka. Malah pada waktu Maghrib di bulan yang mulia inilah waktu yang kita nanti-nantikan setelah seharian menahan lapar dan dahaga. Namun, adakah hanya itu perkara yang disunatkan dalam bulan Ramadhan ini? Adkah hanya perkara itu yang kita nanti-nantikan di bulan ini? Bagaimana pula dengan amalan-amalan sunat yang lain? bagaimana pula dengan Malam Lailatul Qadar? Bukankah itu yang sepatutnya menjadi buruan semua umat Islam di dunia ini? 


Oleh itu, muhasabah diri, tingkatkan ibadah, kurangkan maksiat.. Hargailah waktu kita dengan banyak beribadah sebagaimana kita menghargai azan maghrib di bulan ini :)

No comments:

Post a Comment